fredag 13. april 2012

A tribute to....

My grandparents! 

En gammel dokumentmappa blir ny med gamle minner.


En liten hyllest til mine kjære besteforeldre!

Jeg fant en gammel dokumentmappe.

Den var full av gamle mønster til klær,
det var min bestefar som hadde samlet på.

 Jeg fikk mamman min til å lete frem gamle bilder av mine besteforeldre.
Vi fant ut at det ikke fantes noe brudebilde av de,
 ettersom de giftet seg under krigen.
Men et hvor de er pyntet opp fant hun tilslutt...



Jeg fant også en gammel dagbok som min mormor hadde skrevet til min onkel.
Han var til sjøs.
Mormor passet på at han ikke skulle gå glipp av noe som skjedde hjemme,
han skulle få med seg alt når han kom tilbake.
Men han kom dessverre aldri hjem til familien sin....
Han var ombord på båten MS Anita

I Mars 1973 forsvinner Anita under dårlig vær utenfor kysten av New Jersey. 
Hun var på vei fra Newport News i Virginia med kull for Hamburg. 
Kun en livbøye ble funnet. 32 mann fulgte skipet ned. 
Hun forlot Newport News kun to timer etter norse variant som gikk ned samme dag.
(Da fikk mamman min veer og jeg ble født like etter)

Dere lurer vel på hva denne historien har med denne dokumentmappa å gjøre?


Jeg kledde den gamle dokumentmappen med kopier av mormors gamle dagbok. 
Deretter sotet jeg kantene ganske kraftig.


Jeg tok på et  tynt lag decoupage, for å duse ned dagbokskriften, 
og deretter pyntet jeg forsiden.
Jeg brukte Tim Holts sin Sizzix 
Carnivale, Vintage Market på navnene deres,
Jeg brukte papiret som det var noen biter av på mappen, 
før jeg startet å restaurerer den.



Mine besteforeldre skulle selvfølgelig være i fokus.
De tre sommerfuglene som flyr over klippet jeg av en gammel genser,
den svarte blonden stammer fra det samme plagget.


Sommerfuglene symboliserer de tre barna mormor og bestefar fikk.
(Mamman min var den yngste)


Dekoren på mappa har betydning.
 De fire knappene symboliserer barnebarna de har fått,
og det er syv gule roser for oldebarna.
En rosa, rose for kjærlighet.
Perlesnoren symboliserer en familie som står sammen.

På baksiden ville jeg ha noe minner!
Tenkte først på: 
Terje Vigen av Henrik Ibsen,
 Bestefar kunne alle versene på rams, og det er over 40, tror faktisk det er 47.
Og
Eventyret om "Risen som ikke hadde noe hjerte", pleide mormor alltid fortalte meg.


Men jeg endte opp med en sang som minner om de begge to.
"Gryta hennar mor"
Mormor elsket å synge på skillingsviser, 
så jeg lærte tidlig teksten på:
 "I en sal på hospitalet", "tullingen", "fant Sonja", "det skal bli lys i lampen"
o.s.v
Bestefar hadde en gryte i en ønskebrønn i hagen sin,
 så når mormor sang gryta hennar mor for meg så trodde jeg at det var gryta til bestefar hun sang om.

En tråd fra  en genser omkranser hele mappen

Jeg syns de er veldig fine på dette bildet,
her ser de så lykkelige og bekymringsfrie ut.

Min mormor leve til hun var 60 år,
min bestefar ble 98 år.
Så 28 år leve han uten henne.

JEG SAVNER DERE!

Klem fra Hanne Mor
______________________

Jeg deltar på disse utfordringene:


11 kommentarer:

  1. Wow så nydelig!
    Vakkert pyntet med flotte detaljer:)
    En flott hyllest til dine besteforeldre.
    Takk for at du deltar på Vintage utfordringen.
    Klem, Heidi:)

    SvarSlett
  2. :-)Takk!
    Det er jo så spennende utfordringer dere har også da!
    Klem

    SvarSlett
  3. Hvor er det fint lavet med dejlige tanker til dine bedsteforældre

    Tusinde tak fordi du deltager i vores udfordring på Card and Scrap

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, må alltid huske på de :-)

      Jeg begynner å få litt oversikten over denne blogg verdenen, og da dukker det opp spennende utfordringer:-)

      Slett
    2. P.s D...ere ser at jeg har brukt masse bånd :-))))

      Slett
  4. wawwww hvor er den flot og minderig,♥

    100000 tak for at du deltager på Card and scraps udfordring.
    klemmm♥

    SvarSlett
    Svar
    1. ÅÅÅÅ Så hyggelig da.
      Takk takk :-)
      Klem tilbake <3
      :-)

      Slett
  5. WOW! Vilket fantastiskt jobb du har lagt ner! Supersnyggt!
    Tack än en gång för att du deltar i vår utmaning hos Anything Goes!
    Kram Annette

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk...
      Det er jo så gøy, og det var også spennende å finne frem de gamle bildene og dagboken.....

      Slett
  6. Sååååå otroligt vackert, både boken och idén.

    Tack för att du deltar hos Vintage Udfordring
    Kram Nelle

    SvarSlett
    Svar
    1. :-) Takk!
      Er litt fornøyd med ideen selv også :-)
      Klem

      Slett

Thank you!